Továrna na výrobu baterií HE3DA na bázi lithiových nanomateriálů se blíží ke spuštění velkosériové výroby. Členové Venture Clubu a další investoři, které jsme k projektu přivedli, už do něj investovali přes 100 mil. Kč. Proto se podrobně zajímáme o jeho vývoj. S pokročilejší fází projektu a nižší mírou rizika souvisí i změna podmínek pro vstup nových investorů. Novinkám HE3DA a uplatnění baterií v elektromobilovém průmyslu jsme se věnovali 22. října. Hosty klubu byli Jaroslav Kučera – CEO a president společnosti Battery Unite, Václav Binar – člen představenstva Magna Energy Storage, a Jakub Jedlička – technický vizionář a akcionář firmy Green24.
Využití baterií HE3DA pro elektromobily i nabíjecí stanice
Oblast elektromobility je jednou ze zásadních, do které by mohla technologie HE3DA® přinést skokový posun. Na jedné straně může časem nabídnout chybějící řešení pro baterie elektromobilů, takže není divu, že se o technologii zajímají výrobci elektromobilů. Rychle nabíjená nehořlavá baterie by pro ně představovala konkurenční výhodu. Na straně druhé mohou velkokapacitní úložiště tvořené HE3DA články přispět k rychlejšímu stavění nabíjecích stanic pro elektromobily a to i v oblastech, kde není dostatečný výkon na síti nebo tam síť úplně chybí.
Jako demonstraci užitných vlastností baterií HE3DA pro automobily je připraveno několik aplikací: startovací 24V akumulátor pro nákladní vozy, užití pro komunální elektromobily El Zebra. HE3DA baterie má obdobnou váhu a rozměry jako současné olověné akumulátory, takže přechod na jejich používání nevyžaduje změnu designu karoserie malých aut. Stačí vyměnit baterii. Dojezd takového miniauta se pak zvětší o 50%. Jednoznačnou výhodou HE3DA baterií je vyšší bezpečnost. „Všechny technické zkoušky, které jsme provedli, potvrzují mimořádnou odolnost našich baterií HE3DA proti zkratu i požáru,“ uvedl Jaroslav Kučera. Doba nabití baterií na 70% je v současnosti 15 min. a na 90% je nabijete za 30 min. Do budoucna se plánují i rychleji nabíjitelné baterie.
K základním možnostem využití baterií HE3DA patří nyní především vyrovnávaní špiček v energetických soustavách, regulace frekvence, ostrovní sítě a stabilizace obnovitelných zdrojů. Využít je můžete jako záložní zdroje energie od domácností až po velkoprůmysl.
Výzvy pro budoucnost elektromobility
Jakub Jedlička ze společnosti Green24 Holding a.s. se podílel na vývoji první české rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, zvané Nikola. Ty využívá i Škoda Auto ve svém areálu, nejen díky nižší pořizovací ceně. Dobíječ využívá klasický vinutý transformátor a má díky tomu vyšší účinnost až 98%, zatímco konkurence dosahuje max. 92%. Na jeho návrhu se podílela i věhlasná designérka Anna Marešová.
Hlavní otázkou dalšího rozvoje elektromobility je nedostatečný počet i kapacita dobíjecích stanic, zvláště pokud přijede více aut současně. Dnes je obvyklé dělat nabíjecí stání pro dvě auta, potřebná ale budou nabíjecí stání pro 4 až 8 aut.
Podle Jakuba Jedličky, který je majitelem elektromobilu značky Tesla, mají elektromobily budoucnost i díky nízkým provozním nákladům. Majitel elektrického auta za ujetí 100 kilometrů zaplatí jen 20 až 30 Kč. Výrazně nižší jsou i servisní náklady. Například za čtyři roky provozu a 160 tis km používá Tesla původní brzdové destičky, elektromobil nepotřebuje motorový olej. Impozantní jsou i možnosti zrychlení přibližně za 3 sekundy z 0 na 100 km/h. Nevýhodou elektromobilů může být kratší dojezd a momentálně pořád ještě řídká síť dobíjecích stanic. Nicméně, kdo denně najede desítky či stovku kilometrů (což je nás většina, přiznejme si) a může si baterii nabíjet doma nebo v zaměstnání, profituje z výhod elektromobility již dnes. Za hodinu či dvě si denní spotřebu snadno dobije a veřejnou nabíjecí stanici ani nepotřebuje.
—
Věříme, že zahájení výroby baterií HE3DA přispěje k stabilizaci elektrických sítí a k rychlejšímu vývoji elektromobility nejen v Čechách. Jsme rádi, že jsme u toho! Máte-li zájem o informace o klubu či o investicích do výroby baterií HE3DA, kontaktujte nás.