Ve Venture Club se snažíme našim členům přinášet zajímavé projekty a netradiční zážitky. O tom jak funguje trh s uměním, kdy zařadit umění do svého portfolia, či jak můžeme my sami ovlivnit cenu uměleckého díla, jsme se dozvěděli na návštěvě malířského ateliéru Joe Muczky jr. od jeho bratra, Marka Muczky.
I když pro vás může být jméno Muczka nové, nenechte se zmást. Jedná se totiž o ideální duo, kdy Marek Muczka obstarává prodej a marketing, zatímco jeho bratr Joe Muczka jr. maluje ve svém ateliéru díla, která dnes zdobí stěny interiérů, zlaté cihly, či podlahy kancelářských budov. Oba bratři dělají to, co umí nejlépe. Celý jejich projekt se zabývá úspěšně pouze jediným umělcem. Mark Muczka se stal obchodníkem s uměním, respektive jak sám říká, obchodníkem s motivy. Bratrovým obrazům tak dává nový rozměr a díky němu se můžete setkat s motivy Joeových obrazů i na pohovkách, automobilech či akvamatech. Pojďme ale k samotnému tématu.
Kdy a jak investovat do umění?
Díváte-li se na umění pouze jako na investici, nesledujte, zda-li se Vám dílo líbí, či nelíbí. Podobně jako v jiném byznysu, emoce by neměly ovlivnit vaše racionální důvody. Běžně lidé zvažují, zda se jim věc líbí, zjistí cenu a posoudí, zda na to mají. Rozhodněte se, zda-li obraz kupujete kvůli jeho podobě a jeho případná ztráta hodnoty Vám nevadí, nebo zda-li očekáváte v budoucnu zisk. Proč? Představte si cestování v čase. Počátek století – jste v Paříži a nějaký mladý umělec maluje na svou dobu velmi zvláštní plátna: zdeformované postavy s každým okem umístěným jinde, zátiší s rozbitými předměty. Koupili byste si jeho tvorbu? S dnešní znalostí nejspíše ano, ale bez ní? Pokud odpovíme ne, není se čemu divit, přesto uděláme chybu. Obraz Picassa Alžírské ženy byl v květnu 2015 v newyorské aukční síni Christie’s vydražen za 179,4 milionu dolarů, v přepočtu asi za 4,4 miliardy korun. Emoce si příliš nerozumí s obchodem. Konzervativní fondy nebo stavební spoření také nevolí lidé proto, že to berou jako emociální investici. Ale hledají spolehlivost a věří jejich hodnotě. Rozhodují se racionálně, ne na základě emocí.
Jak se prodává umění
Investice do umění, jinak také Art investment, je prostě řemeslo jako každé jiné. Je to investice do hodnoty, kde zvažujeme jako první, kdo je umělec, jak dříve tvořil, kdy dílo vznikalo. Bohužel toto nestačí. Pokud by se autor vzdal dráhy umělce a začal pracovat například jako číšník, hodnotu by jeho dílo velmi pravděpodobně už jen ztrácelo. U správné investice by měl umělec pokračovat ve své práci a dále tvořit. To je totiž jedna z věcí, která buduje jeho hodnotu.
Další důležitý aspekt je, kdo umělce prodává. Stará se umělec i o prodej, nebo má svého agenta či galerii? Jak to probíhá obvykle? Většinou galerie zastupuje více umělců a kdo vydělává, je hlavně galerista. Většina galerii nefunguje a má více umělců, lépe pokrývá své náklady. Nicméně, jistě není reálné, aby se starala o všech 20 umělců stejně. A tak bratry napadlo: chceme hodnotu budovat rychleji a najít způsob zhodnocení investice dříve, než za desítky let. Ukázalo se, že monotematický koncept je lepší pro všechny: investory, malíře i jeho impresária (prodejce obrazů). Tak vznikla agentura navazující na minulost, pracující na současnosti a plánující budoucnost jediného umělce: AuroGenio.
Kde se tvoří v umění „hodnoty“
Jedním z kritérií je známost. Je to ji již celé město nebo snad i všichni v republice? Několik set lidí určitě nestačí, proto i u umělců je třeba se starat o PR a reklamu. I umělec a jeho dílo jsou produkty, které potřebují svojí vlastní komunikaci. Nejlepší je, pokud i investor sám pomáhá šířit znalost o svém obraze. Dalším aspektem, který tvoří hodnotu obrazu, je počet vystavení a počet prodejů díla, v jakékoliv podobě. Čím více lidí umělce zná, tím více stoupá na hodnotě. Samozřejmě, důležité kritérium je, co umělec dělal, dělá dnes a jaké má plány do budoucna. Pokud toto všechno víme a jsme s odpověďmi spokojeni, můžeme investovat.
Komunikace je základ. Dnes díky Markově práci tak Joe Muczka jr. znají tisíce lidí v České republice, Německu, Slovensku, Rusku a dalších státech světa. Přestože skoro každého umělce může dobrý marketing vytáhnout uměle, vždy platilo a platí: pokud se uchytí a propaguje dobrý příběh a talentovaný umělec (jako zde), roste jeho cena a hlavně, udrží se. Investici pomáhá navíc stav, kdy v umění existuje volná tvorba cen. Pokud je zájem, může agentura cenu pomáhat zvedat. Kdo vlastní práva a licence, může propagovat umělcův příběh – ideálně ještě za jeho života. V ideálním případu by to měl dělat i srdcem, nejen jako obchod a měl by mít Vaši důvěru.
Kresba, limitovaná edice, kopie nebo originální plátno?
Čím menší je počet kusů díla a vyšší unikátnost motivu, tím vyšší je cena. Ale je to celá pravda? S prodejem všech verzí a cenových relací stoupá známost díla. Spokojen je pak jak majitel originálu (ten je jen jeden), tak majitel motivu, který získal dostupnou alternativu. A může jít i o formu ražby na drahém kovu, investiční minci, nebo provedení motivu na zdi či podlaze reprezentativního prostoru.
Investice, ať už jakákoliv, nesmí být příliš velká, aby zničila Vaše portfolio. Měl by vám poradit odborník, při nákupu a hlavně i později, při prodeji. Navíc zde platí stejné pravidlo, jako u akcií: jsou vhodné příležitosti na prodej a ty „méně“ vhodné. Kdo moc spěchá, může nakonec přijít o výraznou část investice. Umění je dlouhodobá záležitost.
Co říci závěrem?
Vše začíná od informací – choďte na akce. Mít informace je nejdůležitější. Jen tak můžete zodpovědně a kvalifikovaně část svého portfolia přesouvat do umění. Budete-li chtít, ozvěte se nám. Bratři Muczkové mají vhodný projekt a můžete se s ním s námi seznámit, například v jejich výstavním prostoru v Benešovské ulici, v Praze.
Mějte se krásně a těšíme se na Vás na dalším ze série setkání, třeba hned 23.5. (Kuba – zchudlá nevěsta s problémy a světlou budoucností) nebo 6.6.2017 (Benewitzovo kvarteto).
Petr Šedivý