Sledujte nás
Search
Close this search box.

Hanuš Brychta a příběh 2N Telekomunikací

Vypiplal malý start up do firmy o 150 zaměstnancích. Po 25 letech ji prodal zahraničnímu investorovi. Pak spoluzaložil Venture Club, aby se v životě nenudil. Představujeme Hanuše Brychtu, jednoho ze zakládajících členů Venture Clubu.

Dělá to, co ho baví

Firmu 2N Telekomunikace lidé z fachu znají. Už málokdo ví, že název vznikl z původního sídla firmy Na Nivách a že firma kromě elektroniky vydávala i divadelní hry, provozovala scifi klub a založila časopis Ikárie. Hanuš Brychta a parta kolem něj prostě rádi dělají to, co je baví.

Skupina přátel a kolegů tvořila v době, kdy mohli podnikat pouze pod Svazarmem, ostrůvky pozitivní deviace a experimentovala s vývojem různých zařízení a počítačů, až se postupně dostala k vývoji telefonních ústředen. Tehdy Hanuš Brychta, Miroslav Hofman a Roman Pihan společně založili firmu 2N Telekomunikace. Firma se od r. 1991 zabývá vývojem, výrobou a prodejem telekomunikačních řešení.

S malými telefonními ústřednami dosáhla firma již v roce 1995 podílu 14% českého trhu. V roce 1998 přišla na trh s první GSM branou, která umožnila svým uživatelům zásadně ušetřit na telefonních hovorech do mobilních sítí. Na přelomu tisíciletí začala orientace na zahraniční trhy. Zboží bylo dodáváno postupně do 126 zemí světa. V roce 2008 přišla na trh, jako první na světě, s IP komunikátorem. V roce 2011 vybudovala pobočku v USA a export do zahraničí dosáhl 80% produkce společnosti.

Prodej firmy 2N Telekomunikace

O prodeji firmy se majitelé rozhodli v roce 2013. Prošli kolečkem námluv a domluv, nakonec jim ale žádná nabídka nepřišla dost zajímavá a tak stáli před rozhodnutím, jestli se pustit do nového vývoje a prodej o pár let odložit. Nakonec nečekali tak dlouho, protože v r. 2015 dostali od firmy Axis takovou nabídku, že nešla odmítnout. Přípravy trvaly půl roku a prodej byl uzavřený v r. 2016.
Podmínkou prodeje ze strany majitelů bylo maximální možné zachování společnosti jako celku, jejího směřování a zachování práce pro lidi včetně managementu.
Firma Axis je světovým lídrem v bezpečnostních kamerách. Koupě 2N Telekomunikace byla pro ně zajímavá k rozšíření produkce o hlasové komunikace.
Předání firmy proběhlo hladce i díky generálnímu řediteli Oldřichu Stejskalovi a faktu, že se v době prodeje už majitelé firmy neúčastnili provozního řízení firmy. Při zpětném pohledu jsou majitelé rádi, jak se firma dále vyvíjí. Za další rok se jako součást Axis Group firma rozrostla o dalších 100 zaměstnanců a pokračuje v jimi plánované cestě.

Šel by do toho znovu?

Opakovali byste založení své firmy či projektu? Vybrali byste si stejné spolupracovníky? Hanuš Brychta ano! Nejvíce nás zajímalo, jak se zpětně dívá na to, že firmu vlastnili ve třech. Říká se, že nejlepší počet majitelů firmy má být lichý a 3 jsou příliš. Podle Hanuše se však spolumajitelům povedlo najít výhodu v tom, že jsou různí a zaměření na jiné věci a že z této své odlišnosti dokázali těžit. I když už toho po 25 letech měli dost a během spolupráce měli i těžší časy, klidně by si to zopakovali.

3 esence úspěchu

Když někdo vypráví svůj příběh úspěchu, nelze se nezeptat, co považuje za základní ingredience toho, čehož dosáhl. A zde jsou odpovědi:

1. Zábava a radost z toho, co člověk dělá
Na prvním místě je, aby člověk dělal to, co ho naplňuje a to bez ohledu na to, jestli mu to přináší peníze či nikoli. Jak říkal Hanuš Brychta: „Štěstí si člověk musí řídit sám a peníze v tom nehrají žádnou roli.“ Ovšem jenom tehdy, když pracujeme s nadšením a milujeme to, co děláme, přináší nám to i peníze.

2. Poctivost a pravdomluvnost
Příběh Hanuše Brychty je povzbudivým důkazem toho, že i poctivě člověk daleko dojde. Možná ne tak rychle, jak bychom si někdy představovali. K tomuto patrně patří i to, že se firma 2N Telekomunikace kromě půjčky na pořízení a stavbu svého areálu nikdy nezadlužovala.

3. Vybrat si správné lidi
Do každého projektu je potřeba vybrat ty správné lidi, obvykle takové, kteří jsou v něčem lepší, chytřejší, zkušenější, než vy sami. A postoj Hanuše Brychtu je v tom, dát všem lidem velkou svobodu a také odpovědnost za výsledky. Motivace zaměstnanců 2N stojí na tom, že všichni vědí, co je reálný výsledek jejich práce a co firmě přináší.

Až teď v r. 2018 doběhly všechny transakce týkající se prodeje společnosti 2N a bude možné, aby nám o tom Hanuš Brychta řekl více. Plánujeme další povídání. Tentokrát o tom, jak se majitelům firmy podařilo vzdálit se ze svých řídících funkcí ve firmě a co vlastně obnáší prodej firmy investorovi.